Jumanji: The Next Level Review

Jumanji: The Next Level Review

In 2017 kwam “Jumanji: Welcome to the Jungle” uit in onze zalen. Deze film deed het meteen uitstekend met een wereldwijde opbrengst van 962 miljoen dollar. Het is dus logisch dat Sony besloot om een vervolg te maken.

Dit vervolg heet “Jumanji: The Next Level” en de kijker ziet opnieuw hoe de spelpersonages een nieuw level succesvol proberen uit te spelen. De grote vraag is natuurlijk of dit gaat lukken of niet. Een misschien belangrijkere vraag is of dit 2de level ook meteen ervoor zorgt dat de 2de film nog beter wordt dan de eerste. Een moeilijke opdracht omdat “Welcome to the Jungle” top was.

Ik zal jullie nu een eerlijke review vertellen of jullie Jumanji in de spelconsole moeten plaatsen en het 2de level moeten spelen of dat jullie beter het eerste level opnieuw spelen. Dit alles in een spoiler vrije review!

In “Jumanji: The Next Level” zijn we een jaar doorgespoeld. Iedereen studeert ondertussen op een Hoge School of op de Universiteit en leidt zijn/haar eigen leven. Rond de kerstperiode besluit het viertal om terug af te spreken. Anthony, Martha en Bethany zitten al klaar, alleen komt Spencer niet opdagen. Nadat ze hem thuis gaan opzoeken belanden ze ineens weer in de wereld van Jumanji en kan de fun weer beginnen! Toch?

De film heeft naast de acteurs uit de eerste film, ook een heel aantal nieuwe acteurs aan de cast toegevoegd. Danny Glover en Danny DeVito spelen wat oudere mannen en geraken ook in Jumanji verzeild.

Martha zit weer in de rol van Ruby Roundhouse (Karen Gillan) en ze kan niet wachten om Spencer weer te zien in de rol van Dr Bravestone (Dwayne Johnson) . Alleen zit niet Spencer in Bravestone, maar is het zijn opa (Danny DeVito). Dit zorgt uiteraard voor heel wat grappige momenten omdat zowel DeVito als Glover geen idee hebben waar ze zijn beland. Het spijtige dan weer is dat het “niet snappen waar ze zijn” na een tijd wel heel hard begint te irriteren.

Behalve Martha zit niemand in zijn/haar personage van de vorige keer. Ook dit vind ik een spijtige zaak. Ergens had ik liever gehad dat iedereen weer zijn rol van de vorige film zou oppakken, en vervolgens de opdracht krijgen om een nieuw (moeilijker) level in Jumanji tot een goed eind te brengen. Hierbij zouden ze al hun personage’s al kennen waardoor ze diepere puzzels zouden kunnen verzinnen.

Het verhaal zelf zal ook geen prijs verdienen voor beste script. In feite moeten ze een bepaalde edelsteen van Jurgen The Brutal ( Rory McCann => The Hound uit Game Of Thrones) afpakken die ervoor zorgt dat de planten terug groeien en er terug water door een bepaalde rivier kan stromen (gebeurt nu niet omdat Jurgen de edelsteen heeft gestolen). In feite is het niet meteen levensbedreigend gevaar waardoor je je afvraagt of het allemaal de moeite is om de edelsteen terug van Jurgen af te pakken.

Omdat de film druk bezig is met de oudjes het nog steeds niet te laten snappen wat ze allemaal kunnen. Wordt de film ook zeer hard vertraagd. Vrijwel iedereen zit te zagen wat ze wel/niet kunnen en ondertussen wordt je alles nog eens opnieuw uitgelegd, omdat de oudjes het niet snappen. Je wilt als kijker een rollercoaster van actie, sensatie en avontuur. Spijtig genoeg is dat in deze film amper te spotten.

De actie scènes zelf waren ook “Mweh”. Er waren welgeteld drie actie scènes waarvan ikzelf slechts één scène goed vond. De scène waarbij ze achtervolgd worden door Mandrils vond ik wel best goed!

Het leven systeem van Jumanji vind ik echt goed! Alleen worden de levens hier ook allemaal weggegeven alsof het niets is. In “Welcome to the Jungle” offerde personage’s soms een leven op voor de rest. Dit werd in deze film spijtig genoeg niet verder gezet.

Dan maar eens beginnen aan de pluspunten als die er nog zijn tenminste ;). De acteurs vind ik top! Karen Gillan is helemaal geen straf om naar te kijken en een leuke actrice, Dwayne Johnson is ook een toffe acteur net zoals Jack Black, Kevin Hart, Danny DeVito en Danny Glover. Voila tot daar de positieve punten.

In feite is het een tof filmpje om naar te kijken met top acteurs. Alleen verwacht/hoop je wanneer je de eerste Jumanji hebt gezien dat ze dat niveau gaan aanhouden. Dat is Sony spijtig genoeg niet gelukt. Wat mij betreft mag het zelfs bij deze Jumanji blijven en hoeven ze er geen meer te maken. Alleen weten we allemaal dat wanneer de box office goed is, ze een derde zeker zullen maken. Vermits ze al een tip op het einde van de film hebben gegeven over een mogelijk vervolg.

Positief

• Goede acteurs
  • Karen Gillan