Review: Babylon

Review: Babylon

De prestigieuze film “Babylon” met sterren als Margot Robbie, Brad Pitt en Tobey Maquire is op dit moment de eerste grote box office bomb van 2023. Met een budget van ongeveer 110 miljoen dollar, heeft de film tot op heden nog maar 14 miljoen dollar wereldwijd opgebracht! Een serieuze opdoffer voor de cast en Universal Pictures. Is deze box office bomb terecht? Of verdient deze film meer? Je komt het te weten in deze spoilervrije review.

Babylon is een film van de hand van “Damien Chazelle”. Een “director” die met films als “La La Land” en “Whiplash” toch al het één en ander heeft afgeleverd. De verwachtingen waren dan ook groot bij deze nieuwe spectaculaire film over de (stille) film dip van de eind jaren 20 in Amerika.

Ja! Je leest het goed! Het verhaal van “Babylon” gaat over de teloorgang van de stille film die in de jaren 10′ en 20′ in Amerika zeer populair was en hoe meerdere personages mee moeten met de tijd als ze aan de top willen blijven en hun “struggles” hiermee.

Zo volgen we “Brad Pitt’s” personage “Jack Conrad” die in de tijden van de stille film de meest succesvolle acteur in Amerika is en het 1ne decadente feestje na het andere geeft. Drugs, naakte vrouwen en overmatig alcohol zijn een vaste waarde bij zijn feestjes. Iedereen wilt hierbij aanwezig zijn en uit de bol gaan (ja zelfs hoogzwangere vrouwen).

Tegelijkertijd maken we kennis met “Margot Robbie’s” personage “Nellie LaRoy”. Een vrouw die het wilt maken in de filmwereld en het haar ook lukt om in de stille films een ware ster te worden. Hiernaast steekt ze ook graag haar neus in de coke en in de kaarten, waardoor ze een label van “enfant terrible” op haar gespeld krijgt. Ook voor haar wordt het allemaal moeilijker wanneer het opnemen van films met geluid op de proppen komen en ze moet afstappen van haar hobby’s.

Naast deze 2 grote namen is de hoofdrol weggelegd voor “Diego Calvo” die de rol van “Manny Torres” speelt. Een geïmmigreerde migrant die zich weet op te klimmen tot een film director. Tijdens het opklimmen van zijn carrière zit hij ook nog eens in een tweestrijd met zijn hart dat klopt voor de mooie “Nellie LaRoy”.

Het verhaal van deze film is dus dat we de piek van de stille films zien, waarna de neerstorting komt met de overgang naar de “geluid” films. De problemen die hierbij komen, hoe de personages en studios hiermee omgaan en in feite de verandering van de samenlevering. Waarbij er in het begin nog feestjes waren met drugs en prostituees, is het een paar jaar later kwestie van zo chique mogelijk eruit te zien en ervoor te zorgen dat de “investeerders” in je geloven.

Het verhaal is dan ook zeer interessant, al moet ik hier een kanttekening bij maken dat het zeker niet voor iedereen is weggelegd. Zelf als filmliefhebber vind ik het geweldig om te zien hoe het maken van een film er vroeger aan toe ging. Van het gebruik van asbest om een sneeuweffect te creëren tot het befaamde “blackface”. Persoonlijk zeer interessant om te zien!

Maar… Als je niet de grootste film fan bent, dan kan deze film op den duur wel wat saaier worden… De film duurt een pittige 3 uur en dat schrikt helaas heel wat mensen af. Ook bij mijn bezoek aan de cinema verlieten een paar koppels na 2 uur de zaal…

Zelf vond ik het verhaal interessant, maar na een 2 uur begon mijn interesse in snel tempo weg te zakken. De tijdssprongen werden groter en groter en de scènes werden langer en vooral saaier. Weer een zoveelste keer dat “Nellie LaRoy” haar niet kan inhouden en waarbij “Manny Torres” haar wilt helpen begint uiteindelijk te vervelen. Zeker wanneer de film ons richting het einde ook nog eens “Tobey Maquire” aansmeert (die een heerlijke prestatie voorlegt als drugsbaron) heb ik het ook een beetje gehad…

Op het einde van de film krijgen we wel nog een mooie eerbetoon voor de film. Toch was ik zelf blij toen ik eindelijk de aftiteling zag. Prachtige film met heerlijke beelden dat helaas toch net dat half uurtje te lang duurt.

+ Cast

+ Eerste 2 uur

+ Prachtige Beelden

– Saai richting einde

– Te Lang

Babylon is een prachtige film die het zeker niet verdient om zo een pittig verlies te maken. De beelden, acteerprestaties en tot op een zeker moment het verhaal zijn zeer interessant. Echter, de langere tijdsduur zorgt ervoor dat deze film niet voor iedereen is. Toch krijgt deze film van mij een 7 op 10

Zijn jullie akkoord met deze score? Vinden jullie dat de film te lang duurt? Of mocht het juist nog langer duren? Laat het ons weten op de Facebookpagina van Collecthors.

Bedankt voor het lezen!