Review: Birds Of Prey

Review: Birds Of Prey

Afgelopen weekend kon je al op Collecthors lezen wie alle personages precies zijn in de nieuwste DC film genaamd “Birds Of Prey”. Ondertussen is de film uitgekomen en is Collecthors gaan kijken of Warner Bros terug top kwaliteit kan leveren na “Joker”, “Aquaman” en “Wonder Woman”. Ik leg alles voor je uit wat ik ervan vond en ik doe dit Spoilervrij. Je hoeft dus geen schrik te hebben om spoilers te lezen. Indien je wat meer wilt weten over de personages raad ik je mijn vorige blog aan!

Zoals je misschien al in de vorige blog kon lezen, ben ik een grote “Harley Quinn” fan. Ik heb meerdere beelden van haar staan en was dan ook ontzettend hyped toen in 2016 “Suicide Squad” uitkwam. Helaas was dit een grote mislukking op Harley Quinn na. Margot Robbie speelde het personage perfect en daarom besloot Warner Bros om haar een tweede film te geven, “Birds Of Prey” dus. Toen de eerste trailer kwam was ik wel zwaar teleurgesteld… de film zag er gewoon saai uit en leek al een vogel voor de kat (zeker toen ik trailer 2 zag). Of mijn slecht gevoel uiteindelijk klopte of niet zal ik je nu even vertellen.

Het verhaal gaat over Harley Quinn die gebroken heeft met de “Joker”. Nu dat de “Joker” er niet meer is om haar te beschermen, krijgt ze meteen heel wat extra vijanden die haar willen liquideren. Eén van deze mensen is Roman Sionis aka “Black Mask”. Terwijl hij jaagt op Harley is hij ook op jacht naar een diamant die hem een fortuin kan opbrengen. Uiteraard is “Black Mask” samen met zijn hulpje “Zsasz” van plan om er alles op alles aan te doen om deze diamant te pakken te krijgen. Dit is inderdaad geen ingewikkeld verhaal, maar dat is ook niet nodig voor een “Harley Quinn” film. Het verhaal is licht en is amusant om naar te kijken, zeker op de manier hoe “Harley Quinn” het vertelt. Ze vertelt het verhaal hoe alleen zij een verhaal kan vertellen ;).

De personages zitten ook goed ineen! Harley Quinn vertelt nog eens even hoe ze Harley Quinn is geworden. Dit oorsprongsverhaal zien we bij elk personage terug. Dit zijn geen uitgebreide oorsprongsverhalen, maar het is wel leuk dat ze dit erin hebben gezet voor de mensen die ze niet kennen (je kan natuurlijk ook mijn blog lezen haha).

Over “Black Canary” en “Cassandra Cain” was ik eerst sceptisch! Ze lijken heel anders en ik had dus schrik dat dit totaal niet bij mij zou pakken. Wel, ik was voor de helft fout. “Black Canary” wordt heerlijk neergezet door Jurnee Smollet. “Black Canary” is na Harley Quinn zelfs het leukste en interessantste om naar te kijken. Mijn vrees bij “Cassandra Cain” was dan weer terecht! Van de vechtmachine die “Cassandra Cain” is, was in de film niks terug te vinden. Voor hetzelfde geld heette het personage “Rosa Hoedt”. Niemand die het verschil zou merken en dan zouden er minder fans “boos “zijn, omdat ze nu een bad ass personage als “Cassandra Cain” verprutsen.

Dan heb ik het nog niet over “Zsasz” gehad die duidelijke interesse heeft voor zijn baas “Roman Sionis”… Zsasz liet dan wel weer zien dat hij graag zijn mes gebruikt, dus wat dat betreft was het personage oké. “Roman Sionis” (Black Mask) was nog een andere ontgoocheling. Zijn alter ego “Black Mask” was amper te zien en Ewan McGregor dacht soms dat hij gecast was voor de Joker. In “Birds Of Prey” is “Black Mask” met andere woorden een maffia baas die redelijk gek is en raar doet. De “Black Mask” die een genie is en iedereen schrik aanjaagt met zijn masker was spijtig genoeg niet te zien. Heel spijtig zelfs omdat Ewan thans wel zijn uiterlijk mee heeft voor een goede “Black Mask” te spelen.

Als je mij hoort spreken dan lijkt het wel alsof ik het een verschrikkelijke film vond. Dit is alleszins helemaal niet waar! Ik vind het enkel wat spijtig voor enkele creatieve keuzes van Warner Bros, maar vind het voor de rest een erg goede film. Zo is Harley Quinn weer top net zoals “Black Canary”, “Huntress” en “Renee Montaya”. De humor is ook vrij vermakelijk (typsiche Harley Quinn humor) en de actie scènes zijn heerlijk!

Dat deze actie scènes heerlijk zijn, is ook weer niet een grote verrassing. Zo heeft “Chad Stahelski” (de man achter de John Wick films) geholpen met de actie scènes van “Birds Of Prey” en ik moet zeggen dat deze scènes ook echt geweldig zijn!

“Birds Of Prey” negeert ook niet helemaal “Suicide Squad”. Zo komt Harley Quinn een wanted poster tegen van “Captain Boomerang” waarop ze zegt “Oh, die ken ik”. Hiermee is het dan ook duidelijk dat de film niet helemaal uit het DC universum is verwijderd. Een andere leuke easter egg is wanneer “Renee Montaya” op haar slaapkamer zit met de tv aan, op deze tv zien we vervolgens Sorkin in de serie “Days of our lives” in haar harlekijn kostuum. Harley Quinn is gebaseerd op het personage van Sorkin, dus dit is een hele leuke easter egg!

“Birds of Prey” was voor mij een vermakelijke film en beter dan ik dacht. De film komt uiteraard niet aan het niveau van een “Joker”, maar is wel zeer goed dankzij haar actie scènes en leuke momenten. Sommige personages konden wel wat beter maar dit zullen we maar met de mantel der liefde bedekken. Als je houdt van superheldenfilms, fan ben van Harley of je wil gewoon een leuk actie filmpje zien? Dan is “Birds of Prey and the fantabulous emancipation of one Harley Quinn” zeker iets voor jou!

Pluspunten

+ Margot Robbie als Harley Quinn

+ Black Canary verrassend goed!