Review – Dune

Review – Dune

2021 Is een raar jaar op het gebied van films en series. Waarbij een heleboel films in het begin van het jaar werden uitgesteld komen deze stilletjes aan toch de cinema’s binnen gesijpeld. Sinds afgelopen woensdag kunnen we eindelijk kijken naar misschien wel de blockbuster van het jaar genaamd “Dune”. De grote vraag is of “Dune” zijn titel als blockbuster van het jaar kan waarmaken? Dat lees je in deze spoilervrije review!

Het verhaal “Dune” is gebaseerd op de boekenserie van “Frank Herbert” waarbij het eerste boek in 1965 verscheen. Voordat “Star Wars” fans mensen gaan zeggen dat “Dune” een slap afkooksel is van “Star Wars” dan moet ik jullie gaan teleurstellen want “Dune” was dus eerst en is dus zeker en vast geen afkooksel van “Star Wars”.

Het verhaal van “Dune” brengt ons tot bij de familie “Atreides” waar de “Duke” (Oscar Isaac) de plak zwaait samen met zijn vrouw “Jessica” (Rebecca Ferguson) en hun zoon “Paul” (Timothée Chalamat). Een duidelijk trotse familie en planeet die een gelukkig leven leiden zonder veel problemen. Deze problemen komen er wel vrij snel aan wanneer de keizer het bevel geeft aan de “Atreides” familie om naar de planeet “Arrakis” te gaan en daar orde op zaken te zetten.

“Arrakis” of “Dune” door sommige genoemd is één van de kostbaarste planeten in het heelal. Dit komt mede door de grondstof “spice” die nodig is voor interstellair transport enkel en alleen maar te verkrijgen is op “Arrakis”. Dit zorgt ervoor dat deze grondstof de duurste en belangrijkste grondstof ooit is! Voor de rest is er op “Arrakis” enkel zand te vinden en is het aartsmoeilijk om te overleven door het weinige water en de moordende zon.

Door deze “spice” mikken meerdere families erop om “Arrakis” te veroveren en de “Vrijmans” (het volk van Arrakis) te onderdrukken. Dit lukt het volk de “Harkonnen” voor tientallen jaren waarbij ze op een brute manier “Arrakis” leiden totdat de “Harkonnen” op presidentieel besluit “Arrakis” moeten verlaten en worden vervangen door de “Atreides”. Eenmaal de “Atreides” op “Arrakis” aankomen staat deze familie heel wat te verwachten!

In dit hele verhaal wordt de nadruk extra gelegd op “Paul” die meermaals rare dromen heeft die uiteindelijk visioenen blijken te zijn. Ik ga hierover niet meer vertellen want hoe wat en waarom Paul deze visioenen krijgt laat ik jullie zelf ontdekken in de cinema.

Het verhaal is goed! Niet wauw maar gewoon goed! “Dune” zijn sterkste krachten komen ook zeker en vast niet uit zijn verhaal maar uit zijn personages, beelden en muziek. Want wauw wat speelt “Timothée Chalamat” een prachtige rol waarbij hij ondersteuning krijgt van grote namen als “Jason Momoa”, “Oscar Isaac”, “Rebeca Ferguson”, “Javier Bardem”, “Josh Brolin” en “Zendaya”. Dit is een topcast waarbij elke acteur een topprestatie neerzet en er geen enkele slechte acteerprestatie te zien is! Je leeft je in de personages en hoopt dat ze het allemaal tot aan het einde halen! Echt knap werk!

Dat acteurs schitteren tja… dat verwacht je ook wel een beetje van zo een sterrencast. Maar de schittering van het acteren wordt nog extra in beeld gebracht door de fenomenale beelden die we te zien krijgen! Prachtige shots komen als mitraillette kogels voorbij, afwisselend met actie scènes om u tegen te zeggen terwijl alles wordt ondersteund door adembenemende muziek. Yep dit is hoe je een film avontuur maakt waarbij je van seconde 1 met verstomming in je bioscoopstoel zit!

+ Acteurs schitteren

+ Beelden spatten van het scherm

+ Muziek is een genot voor je oren

+ Interessante personages en families

– Typische schurk

Om heel eerlijk te zijn is het negatief punt een beetje muggenziften. “Dune” was een waar genot om naar te kijken en ik kan alleen maar hopen op meer verhalen die zich in deze wereld afspelen. De film krijgt van mij een dikke 9,5/10 en deze moet je echt zien in de cinema. Waar wacht je dus op? Bestel die tickets!

Bedankt om onze review van “Dune” te lezen. Vond je deze film ook zo geweldig goed? Of vond je hem wat tegenvallen? Laat het ons zeker en vast weten op onze Facebookpagina van Collecthors.

Tot de volgende keer!