Review: Encanto

Review: Encanto

Afgelopen week kwam Disney’s 60ste animatiefilm uit genaamd “Encanto”. Een release die stilletjes doorheen dit eindejaar lijkt te hobbelen en in de vergeetput dreigt te belanden net zoals die andere 2021 release “Raya and the Last Dragon”. Verdient “Encanto” deze stille release of missen de filmliefhebbers een mooi stukje animatie? Dat kom je te weten in volgende spoilervrije review van “Encanto”

“Encanto” vertelt het verhaal over een speciale Colombiaanse familie die diep in de bergen in een betoverd huis wonen samen met de rond hun wonende dorpsbewoners. In dit merkwaardig huis krijgt ook elk familielid vanaf een bepaalde leeftijd een eigen “speciale” kamer en bijzondere krachten van de altijd brandende kaars.

Wanneer het de beurt is aan “Mirabel” om haar krachten in ontvangst te nemen gebeurt er iets buitengewoons! Mirabel krijgt van de kaars geen krachten waarbij de kaars zelfs bijna uit gaat! Mirabel is hierdoor het buitenbeentje binnen de familie omdat ze geen enkele speciale kracht heeft.

Wanneer jaren later haar jongere neefje ook speciale krachten ontvangt, ziet Mirabel tekenen dat de kaars op het punt staat om te doven en daarmee zouden alle speciale krachten verdwijnen. Aan Mirabel om uit te zoeken waarom de kaars dreigt te doven. Hiervoor moet ze wel eerst nog op zoek gaan naar haar zot verklaarde nonkel genaamd “Bruno”. Slaagt Mirabel erin om haar familie te beschermen en vindt ze Bruno tijdig? Dat zal je zelf in de cinema moeten ondervinden 🙂

Een Disney film heeft vrijwel nooit een superspannend verhaal met zotte plot twisten. Iets wat je ook bij “Encanto” niet moet verwachten. Desondanks zet deze 60ste Disney animated original film wel een mooi verhaal neer waarbij je meegezogen wordt in de kleurrijke wereld van “Encanto” en de zotte familie van “Mirabel”.

Bij Disney films mag je wel heel wat liedjes verwachten en dat is bij “Encanto” ook het geval! Waarbij ik bij sommige films vind dat de liedjes je soms “uit het verhaal” gooien vind ik de “Encanto” songs perfect bij het verhaal passen! Met persoonlijke favorieten als “The Family Madrigal” (waarbij Mirabel haar familie zingend voorstelt) en “What Else Can I Do” (waarbij Mirabel’s zus genaamd “Isabela” toch niet zo perfect is als wordt gedacht).

De humor is in deze film niet ijzersterk. Er was zeker en vast wel eens een glimlach op mijn gezicht te spotten maar echte billenkletsers waren er niet. Nog 2 andere dingetjes die mij opvielen (maar zeker niet irriteerden) is het feit dat deze film geen slechterik heeft alsook er geen diertje als buddy is. Dit laat dan ook zien dat “Encanto” een specialere film is dan de gewone Disney film en iets verder weg van het typische Disney pad durft te gaan.

+ Leuke songs

+ Toffe sfeer en personages

+ Kleurrijk

– Simpel verhaal

– Weinig risico?

“Encanto” is een leuke Disney film waar ik serieus van genoten heb en is eentje die naar mijn mening bij de betere Disney films horen! Dat zijn inderdaad zware woorden maar dit is toch wel een echte must watch en krijgt daarom een dikke 9 op 10 van mij!

Bedankt om deze review te lezen! Werd jij ook zo gelukkig van “Encanto”? Laat het ons zeker en vast weten op onze Facebookpagina van Collecthors!