Review: Luca

Review: Luca

Disney plaatste de laatste tijd een aantal films van hun eigen studio achter een extra betaalmuur (of cinema) voordat je ze kan kijken met je normale Disney+ account. Denk maar aan “Mulan”, “Cruella”, “Raya and the Last Dragon” alsook het binnenkort uitkomende “Jungle Cruise”. Opvallend genoeg doet Disney deze actie niet bij hun Pixar films (dit tot ongenoegen van de Pixar medewerkers). In december krijgen we een mooi kerstcadeau met “Soul”. Afgelopen vrijdag verscheen de animatiefilm “Luca” gratis op Disney+. Benieuwd of deze film de moeite waard is? Check dan zeker deze spoilervrije review van “Luca”.

De film “Luca” gaat over het jongetje “Luca Paguro” die een rustig leventje met zijn ouders leidt. Bij het woord jongetje denk je ongetwijfeld aan een mensachtig wezen van vlees en bloed. Wel dat is alvast niet het geval bij Luca vermits hij bestaat uit kieuwen en vinnen. Inderdaad Luca is een soort zeemonster die diep onder de zee leeft ver van de gevaarlijke bovenwereld.

Dat de bovenwereld gevaarlijk is wordt Luca al heel zijn leven ingesproken door zijn ouders die totaal niet willen dat Luca ooit naar de bovenwereld trekt. Maar wanneer Luca soortgenoot “Alberto” tegenkomt die wel vaak naar de bovenwereld trekt, gaat een nieuwe wereld voor Luca open. Vanaf het moment wanneer Luca en Alberto uit het water komen en hun huid droog wordt veranderen ze in levende mensen. Ideaal natuurlijk om je ongestoord tussen het volk te mengen. Al moeten ze wel oppassen want de kleinste druppel water op hun huid kan er al voor zorgen dat hun vinnen zichtbaar zijn.

Alberto leert Luca hoe het leven op het vasteland is. Zo leert Alberto Luca lopen en is een Vespa volgens Alberto de heilige graal want je kan er de hele wereld mee rond. Door al deze nieuwigheden vergeet Luca al snel de waarschuwingen van zijn ouders en gaat Luca met Alberto op stap in het vissersdorpje “Portorosso” (dichtbij Genua) met als doel die heilige graal (de Vespa) te bemachtigen.

Dan begint nu een zot avontuur hoor ik je al denken! Wel… dat valt nog tegen… Luca en Alberto raken bevriend met het meisje “Giulia” en besluiten om aan een plaatselijke triatlon mee te doen. Met het prijzengeld hiervan willen ze een Vespa kopen. En dit is het grote avontuur… Er gebeuren uiteraard nog wel een aantal zaken in het verhaal maar dit is het verhaal in grote lijnen.

Gelukkig staan Pixar films altijd wel bekend voor hun humor dus dat maakt het wat magere verhaal wel goed dacht ik, maar ook hier is het wat tegenvallend. De film heeft amper humor momenten en de momenten die als grappig worden beschouwd zijn vrij zwakjes. Zo kan er bijvoorbeeld veel worden gedaan met het feit dat de 2 jongens geen water op hun mogen krijgen, omdat ze hun vermomming niet willen verpesten. Hier wordt een paar keer op ingespeeld door Luca bijvoorbeeld te laten leren fietsen op de rand van een fontein of wanneer de 2 jongens met een ruwe visserman gaan vissen en hun best doen om geen water op hun te krijgen. Goede pogingen zeker en vast maar naar mijn gevoel kon dit beter uitgevoerd worden en zat hier veel meer in!

Dat er meer in de film zit dan wat we uiteindelijk krijgen te zien, dat gevoel ik vrijwel gedurende heel de film. Het Italiaans vissersdorpje is bijvoorbeeld prachtig maar toch laten ze er ons net iets te weinig van zien waardoor ik tijdens de hele film wacht om meer van het dorpje te zien. Hetzelfde geldt overigens voor de humor en het verhaal. Allemaal zeker en vast oké, maar Pixar heeft de lat al zo hoog bij zichzelf gelegd  dat ik gewoon meer verwacht en meer van Pixar wil zien!

Pixar films hebben altijd een mooie betekenis in hun films zitten. Ook in deze film gaat het (naar mijn gevoel) erom dat we niet bang moeten zijn van het onbekende en dat we van iedereen moeten houden ook al zijn ze anders. Heel mooi allemaal maar waar ik het dan weer wat moeilijk mee heb is het feit dat ze niets met de zee hebben gedaan. In het begin van de film leidt Luca een school vissen naar een voederplaats. Deze vissen worden als een soort schapen gezien. Wanneer er vervolgens een vissersboot langskomt verschuilen ze zich zodat ze niet gevangen worden. Hiervan kan er een duidelijk signaal gegeven worden dat wij de mensheid de zee aan het verwoesten zijn.

Maar nee hoor. Want later in de film helpen de 2 jongens een visser door te vertellen waar er veel vissen zijn, waardoor ze een extra grote vangst hebben. Naar mijn gevoel wat raar en weer een gemiste kans om een krachtiger signaal aan de kijker door te geven.

+ Prachtige Locatie

+ Humor met water

+ Er zit veel in

– Maar het komt er niet uit

– Ze offeren hun eigen zee op

– Matige Humor

Het komt er met andere woorden op neer dat er heel veel in deze film zit, maar dat er gewoon te weinig is uitgehaald en dat vind ik jammer. Pixar heeft uiteraard een hoge lat om telkens over te springen en dat is ze naar mijn gevoel deze keer niet gelukt om erover te springen. Begrijp me niet verkeerd! Het is zeker en vast een leuke animatiefilm maar duidelijk een mindere Pixar. Ik geef de film daarom een 6,5 op 10.

Wat vond jij van deze animatiefilm? Vond je hem net zoals mij een beetje tegenvallen of vond je hem juist helemaal de max? Laat het ons zeker en vast weten op onze Facebookpagina van Collecthors!

Bedankt voor het lezen van deze review en tot de volgende keer!