Review: Onward

Review: Onward

Nadat we de laatste jaren vooral vervolgfilms van Pixar hebben gekregen (Cars 3 en Toy Story 4). Schotelt Pixar ons dit jaar maar liefst 2! originele verhalen. Het eerste avontuur dat we mogen beleven is de film “Onward”. Vermits Pixar bekend staat om vrijwel altijd wel topfilms te leveren, zijn de verwachtingen bij iedereen zeer hoog! Slaagt Pixar erin om “Onward” langs toppers als “Inside Out” “Wall-e”, “Coco” en “Up” te plaatsen? Je leest het in mijn spoiler vrije review.

Geloof het of niet maar het is al sinds 2017 geleden dat Pixar ons een origineel verhaal vertelde (Coco). In de jaren erna maakte Pixar vooral vervolgfilms van de “Incredibles”, “Cars” en “Toy Story”. Het is dan ook extra prettig om te weten dat Pixar (om het goed te maken?) dit jaar 2 originele films uitbrengt, met als starter de film “Onward”.

De film “Onward” gaat heel kort uitgelegd over 2 jongens (Ian Lightfoot en Barley Lightfoot) die als doel hebben om hun overleden vader voor 1 dag te laten terugkomen. Hiervoor hebben ze een speciale steen nodig (The Rosetta Stone). Deze steen proberen ze te vinden door tijdens hun avontuur gebruik te maken van spreuken (speelt zich af in een fantasie wereld). Ian en Barley komen in een waanzinnig avontuur terecht waarbij vooral Ian meer over zichzelf leert.

Het verhaal is zeer leuk gedaan. De jongens hebben een duidelijk doel en proberen er dan ook alles aan te doen om ervoor te zorgen dat dit doel lukt. Het begin van de film vind ik wel niet heel spectaculair. De film komt zeer traag op gang en vuurt ondertussen een aantal geforceerde moppen op je af. Grappen die thans vaak wel een glimlach op mijn gezicht toveren in andere situaties, maar door de geforceerde manier nu niet eens een glimlach verdienden. Gelukkig kwam het verhaal na een goed half uur wel op gang en zeker richting het einde van de film, wanneer de film in een grote stroomversnelling terecht komt is de film zeer amusant en misschien zelfs een beetje ontroerend.

De twee hoofdpersonages zijn Ian Lightfoot (Tom Holland) en Barley Lightfoot (Chris Pratt). De twee broers proberen zoals ik eerder al zei hun overleden vader voor één dag terug te halen. Ian Lightfoot worstelt aan het begin van de film duidelijk met zichzelf en werkt dit uit op de mensen die hem het liefst zien. Nadat de film één keer goed op gang komt verdwijnt deze worsteling meer en meer, waardoor Ian duidelijk het personage is met het grootste “character development”. Barley is vanaf het begin van de film een positieveling die zijn levensvreugde aan zijn broer probeert over te dragen. De twee broers lijken in het begin dan heel verschilld te zijn, al wordt richting het einde duidelijk dat de twee broers juist veel van elkaar houden en veel steun hebben aan mekaar. Ik wil natuurlijk niets spoilen in deze review, dus kan er niet te veel over vertellen maar vond het een zeer mooie finale/einde!

De humor vond ik in het eerste halfuur iets te geforceerd. Na dit half uur leek het of ze meer voor kwaliteit van de humor gingen, dan voor kwantiteit zoals in het begin. Gaandeweg heeft de film toch paar keer een glimlach op mijn gezicht getoverd en zelfs 2 keer gewoon goed gelachen. Het lijkt precies wel of ik nu een grote zuurpruim ben, al is dit niet hoor ;). Het is slechts een puntje dat ik graag even wil aanhalen.

Al bij al vond ik het een zeer goede animatiefilm. Vooral de levensles in deze film en het einde van de film vind ik echt top! Het enige slechte puntje van deze film vind ik het eerste half uur voor de rest is deze film voor mij persoonlijk top!

ps: Normaal gezien is er als “short” voor deze film “The Simpsons”. In elk geval toch in Amerika, of deze ook bij ons te zien was weet ik spijtig genoeg niet omdat ik maar net op tijd in de zaal zat voor de film zelf. Hoe dan ook, doe dus geen “Alexanderke” en ga op tijd naar de bioscoop!

Plus

+ Leuk verhaal met genoeg snelheid

+ Prachtig einde

+ Mooie levensles

Negatief

– Het eerste half uur is wat traag

Het einde van de film vond ik echt zeer goed in combinatie met het avontuur die de 2 jongens doormaken, daarom geef ik de film een dikke 8,5 op 10. Als je een Disney fan bent of graag een animatie film kijkt, raad ik je zeker deze aan. Het is misschien niet de allerbeste Pixar film, maar ook een mindere Pixar film is gewoon een zeer goede film.

Wat vonden jullie van deze film? Laat me zeker iets weten op de Facebook pagina van Collecthors!

Alvast bedankt dat je mijn review hebt gelezen en tot een volgende keer!