Review: Tenet

Review: Tenet

Na maanden wachten op een grote blockbuster is het nu eindelijk zo ver! Christopher Nolan’s film genaamd “Tenet” werd door Warner Bros (vooral door Nolan) uitgebracht met een eerste poging om de cinema weer terug tot leven te wekken. Maar is “Tenet” wel goed genoeg om ervoor naar de cinema te gaan? In deze blog kan je mijn spoiler vrije review over “Tenet” lezen.

Christopher Nolan is een man apart. Eerst en vooral stellen zijn films nooit teleur! En hij is de man die de cinema’s weer hoop geeft! Christopher Nolan wou persé dat “Tenet” in de cinema draait en wilt zijn film niet op één of andere streaming service zien. Ondanks de grote wil van Nolan was Warner Bros toch niet al te happig om één van hun paradepaardjes in een pandemie op het volk te lossen. Maar in tegenstelling tot Disney besloot Warner Bros toch dat de 200 miljoen kostende “Tenet” de bioscopen in mocht en met succes! Na één week heeft de film al 50 miljoen opgehaald waarbij de film een heel aantal landen nog moet verschijnen. De grote vraag is natuurlijk of deze film dat ook verdient?

Het verhaal zelf gaat over een naamloze agent (John David Washington) die in feite WOIII moet voorkomen. Het lijkt een heel simpel verhaal maar ik kan je beloven dat het heel wat ingewikkelder is dan mijn éne zin die zonet typte. Ik wil niet te veel over het verhaal vertellen omdat ik niets wil spoilen. Wel kan ik nog zeggen dat er gebruikt wordt gemaakt van “inversion”. Deze “inversion” zorgt ervoor dat wanneer ik terug in de tijd ga of de toekomst in ga ik de zaken tegenovergesteld zie. Er zijn dan dus twee tijdlijnen die elk de andere kant opgaan. Wanneer ik wandel in de “inversion” dan zie ik de mensen achteruit wandelen.

Nu het kan zijn dat ik het verkeerd heb overigens. Dit is hoe ik de film begrepen heb en het kan dat ik het verkeerd begrepen heb. Je hoort het dus ook wel al dat het best wel een ingewikkeldere film is dan je eerst dacht. Je mag hierbij dan ook nooit echt je aandacht verliezen of even op je smartphone kijken want dan ben je helemaal het verhaal kwijt. Maar hoe zit het dan met de personages?

De personages zijn best goed! We hebben de hoofdrol van de naamloze agent (John David Washington) die een zeer goede acteer prestatie neerzet. De stijl en de humor van deze agent zijn zeer vermakelijk en zorgen voor af en toe een lach op je gezicht. We hebben dan ook nog de agent die protagonist helpt genaamd “Neil” gespeeld door “Robert Pattinson”. Ook dit personage is zeer goed en heeft toch een bepaalde band met de protagonist. Vervolgens speelt ook nog “Elizabeth Debicky” de rol van “Kat”. “Kat” is de vrouw van de slechterik genaamd “Sator” waartegen wordt gestreden. Ook deze twee rollen zijn goed en de acteurs laten hierbij ook wel zien dat ze er wel wat van kunnen.

Is er aan deze film dan niets slecht behalve dat het verhaal soms wat ingewikkeld is? Wel… Als ik het verhaal iets of wat goed begrijp, kan je wanneer je in een “inversion” zit niet leven van de normale zuurstof van in die tijd. Je het hierbij een speciaal masker nodig die u de juiste zuurstof toedient. Richting het einde van het verhaal maakt een bepaald personage een “inversion” waardoor zij dus dit speciaal masker zou moeten ophebben. Alleen heeft ze dit niet op en zit ze dus in een “inversion” zonder dit speciale masker. Dit lijkt mij niet te kloppen of ik heb ergens iets gemist… Een kleine storing voor mij toch wel…

Al bij al een zeer goede film die weer laat zien dat Nolan gewoon top is! Want ook op het gebied van beelden en geluid is deze film een echt meesterwerk!

+ Prachtige actie scènes

+ Interessant verhaal

+ Acteurs zijn top

+ Beeld en geluid om van te smullen

– Verhaal richting het einde rommelig

“Tenet” is een echt meesterwerk en krijgt van mij dan ook een verdiende 8 op 10. De reden voor “maar” een 8 is vooral omdat het voor mij persoonlijk het verhaal richting het einde iets te rommelig werd.

Dit was mijn review over “Tenet”. Wat vind jij van deze film en kon je het allemaal een beetje volgen? Laat het ons zeker weten op de Facebookpagina van Collecthors.

Bedankt om deze review te lezen en tot de volgende keer!