Review: The Little Mermaid (2023)

Review: The Little Mermaid (2023)

Disney zit de laatste maanden in woelig water. Hun laatste producties worden maar matig onthaald wat resulteert in minder financiële opbrengsten en hoe je het draait en keert tot een wat paniek bij Disney. De druk die deze live action met zich meedraagt is dan ook niet te onderschatten. Benieuwd of deze live action van onze favoriete zeemeermin deze troebele wateren kan veranderen in kristalhelder water? Dat lees je in deze spoilervrije review.

Nu ja spoilervrij… Ik neem aan dat de meeste mensen wel het verhaal van “The Little Mermaid” kennen? Toch zal ik het einde niet verklappen 😉

“The Little Mermaid” werd reeds 5 jaar geleden al aangekondigd als de volgende Disney animatie film die de “live action” spreuk over zich heen zou krijgen. Als we naar Disney’s live action remakes kijken was het indertijd wel nog de vraag of deze spreuk niet negatief zou uitpakken want Disney’s live action remakes zijn helaas niet top te noemen (op een paar uitzonderingen na).

De rol van Ariel wordt in deze live action film gespeeld door “Halle Bailey”. De haat die deze jonge actrice krijgt is immens. Of je nu fan bent van Disney’s keuze of niet je kan niet ontkennen dat deze jonge actrice/zangeres de rol van Ariel perfect speelt. In “Halle” zie ik “Ariel” terug met haar typische kenmerken. Ariel’s curiositeit, beetje egoïstische en onschuldige kant weet Halle perfect neer te zetten waardoor ik zeker het gevoel heb dat ik naar Ariel aan het kijken ben. Dit in combinatie met Halle’s prachtige zangstem zorgt ervoor dat ik met genot naar “Halle” zat te kijken. Alle kritiek op naar mijn mening dus zeker onterecht!

Andere kritiek die de film kreeg was dat de dieren er te realistisch eruit zien. Beetje vreemd vermits dit bij een “Jungle Book” en “Lion King” nooit een kritiekpunt was. Ook hier vind ik dat Disney de onderwaterwereld zeker en vast perfect laat zien. Je waant je als kijker in de diepe zee en voelt niet te “fake” aan.

Naast Ariel verdienen ook “Melissa McCarthy” en “Daveed Diggs” van mij een dikke pluim voor hun acteerprestaties. “McCarthy” speelt een nagenoeg perfect “Ursula” die we misschien net iets te weinig te zien krijgen. Wat we van haar zien is top! Mijn persoonlijke favoriet is Daveed’s “Sebastian”. De humor komt duidelijk van deze krab die zeer dicht bij zijn animatie stem in de buurt komt.

Eén van de sterkste punten van de animatie film zijn de liedjes. Ook in deze film zijn de liedjes netjes overgenomen (soms met een leuke twist) al krijgen we ook een paar nieuwe liedjes. Deze liedjes zijn echte klassiekers met “Kiss the Girl” als mijn favoriet.

Als ik toch een paar punten van kritiek moet geven dan heb ik er 2. Zo vind ik Koning Triton (gespeeld door “Javier Bardem”) de zwakkere schakel. Ook het eindgevecht vind ik vrij gerushed en niet zo goed in beeld gebracht, iets wat ze in de animatie film beter deden.

+ Halle Bailey

+ Ursula & Sebastian

+ Muziek

– Koning Triton

– Eindgevecht

Deze live action film lijkt de reddende boei te zijn die Disney hopelijk van zijn zinkend schip redt. De film komt voor mij persoonlijk op de eerste plaats te staan wat betreft de Disney live action films en krijgt van mij een dikke 9 op 10.

Wil jij na het zien van deze film ook een duikje wagen in de zee of zet je toch liever het origineel op? Laat het ons weten op de Facebookpagina van Collecthors.

Bedankt voor te lezen!