Review: The Woman King

Review: The Woman King

Over “The Woman King” is de laatste tijd heel wat geschreven. Zo is de film met Viola Davis in de hoofdrol één van de kanshebbers om de grootste filmprijs (beste film binnen de Oscars) te winnen alsook kreeg de film veel kritiek te verduren omwille van het verbloemen van historische feiten. Maakt “The Woman King” effectief kans op zo een prestigieus beeldje en is de kritiek terecht? Dat lees je in onderstaande spoilervrije review.

Eerst en vooral is het belangrijk om te weten waarover het verhaal van “The Woman King” gaat. De film vertelt het verhaal over het rijk “Dahomy” (Benin) dat zichzelf wilt beschermen van de (Europese) slavenhandelaars. Daarop richt de koning “Ghezo” een leger op dat enkel uit vrouwen bestaat (Agojie) geleid door Viola Davis personage “Nanisca”. Hier ontmoeten we ook nog de 19 jarige Nawi die haar intrede maakt in het leger en opgeleid wordt.

Het verhaal zelf is vrij direct. Verwacht geen zotte plottwists want die zijn er niet maar dat is bij deze film ook totaal niet erg! Je wilt als kijker dat de Agojie hun rijk kunnen verdedigen en de slavenhandel kan doen stoppen. Hierdoor zit je bij de gevechten van de Agojie voor ze te supporteren en hoop je dat ze de veldslag winnen.

Zoals ik eerder al zei volgt de film ook het personage “Nawi” die haar intrede bij de Agojie maakt en opgeleid moet worden. Zelf vond ik in het begin “Nawi” een beetje irritant, al maakt ze snel een klik in haar hoofd en wordt ze alsnog belangrijk voor de mensen rondom haar alsook voor het verhaal. “Helaas” bewandelt “Nawi” in deze film ook het pad der liefde af. Beetje onnodig naar mijn gevoel dat de kracht van de “Agojie” alsook van het personage “Nawi” een beetje laat verzwakken.

De vechtscènes zijn wel degelijk om van te smullen. Je krijgt als kijker mooie vechtscènes voorgeschoteld waarbij vooral de scène die de finale inluidt prachtig is! De personages die je als kijker beter leert kennen zijn ook tip top in orde wat ervoor zorgt dat je bij elk gevecht hoopt dat iedereen het overleeft.

Viola Davis steelt in deze film de show en laat maar weer eens zien wat voor een top actrice ze is. Verdient ze hiervoor een Oscar? Naar mijn gevoel verdient ze het beeldje zeker en vast! Een Oscar voor beste film lijkt me dan weer net iets te hoog gegrepen. Al begrijp ik wel de keuze indien de academy voor “The Woman King” kiest.

Hoe zit het nu met al die kritiek? “The Woman King” promoot nogal graag het feit de film gebaseerd is op waargebeurde gebeurtenissen. Zoals altijd zijn zo een uitspraken vaak met een korrel zout te nemen. Zo bestonden de “Agojie” wel degelijk om het rijk “Dahomy” te verdedigen. Alleen…. Daar stoppen de gelijkenissen… De personages (behalve de koning) zijn allemaal fictief en ook bepaalde gebeurtenissen richting het einde worden verdraaid. Dit zorgde voor heel wat kritiek.

+ Viola Davis

+ Actie

+ Inleving personages

– Onnodig liefdesromance

– historische verdraaiingen

Al bij al heb ik enorm genoten van “The Woman King”. Het is zeker niet de beste film die ik ooit heb gezien, maar de vechtscènes alsook de acteerprestaties zijn van een zeer hoog niveau! Toch vind ik de onnodige liefdesromance maar ook de historische verdraaiingen een klein beetje spijtig. Ik begrijp sommige keuzes omtrent het laatste wel maar het had misschien beter anders aangepakt kunnen worden? Hoe dan ook verdient de film een mooie 7 op 10 van mij en zie ik Viola Davis graag terug op de Oscars 🙂

Wat vonden jullie van “The Woman King”? Laat het me zeker en vast weten op onze Facebookpagina van Collecthors.

Bedankt om deze review te lezen en tot de volgende keer!