Review: Turning Red

Review: Turning Red

“Turning Red” is op dit moment al de 3de Pixar film die door de grote bazen van Disney op Disney+ wordt gegooid en dus de bioscopen overslaat. Niet perse slecht als je weet dat een film als “Encanto” pas echt populair is geworden op Disney+. Toch is het belangrijk om te weten of deze film het misschien toch had verdiend om een paar weken in de bioscoop te draaien. Je leest het in onderstaande spoilervrije review.

Zoals ik al reeds in de inleiding zei is “Turning Red” de 3de Pixar film na “Soul” en “Luca” die meteen door Disney op Disney+ gelanceerd wordt. Voor de meeste mensen ongetwijfeld goed nieuws vermits ze geen bioscoopkaartjes moeten kopen. Voor andere dan weer een gemis om een potentiele goede Pixar film niet op het grote scherm te zien. Want potentie dat heeft “Turning Red” zeker en vast!

Het verhaal speelt zich af in het jaar 2002 in Toronto waarbij we het jonge 13 jarige meisje “Meilin” volgen. Meilin zegt dat ze doet wat ze wilt en ze wil zelf bepalen hoe ze haar leven leidt. Helaas is dit niet het geval en volgt ze het leven hoe haar ouders (en vooral haar mama) willen dat ze haar leven leidt. Dit wilt zeggen niet met vrienden omgaan omdat deze je uit je concentratie halen en niet naar popmuziek luisteren.

Op een morgen wordt Meilin wakker en merkt ze verassend genoeg op dat ze is veranderd in een grote rode panda! Meilin is meteen wat humeuriger en de oudere kijker begrijpt dat deze rode panda betekent dat Meilin aan het puberen is en haar maandstonden heeft. Meilin voelt haar zelf anders en heeft de neiging om tegen haar ouders te rebelleren.

Meilin is niet continu een rode panda. Meilin transformeert enkel en alleen wanneer ze veel emoties in haar voelt. Wanneer ze rustig en gekalmeerd is gaat de panda weg. Hetzelfde gevoel dus wat jonge tienermeisjes hebben als ze aan het puberen zijn.

Het verhaal is dus interessant en het panda gebeuren is leuk voor de kindjes want dit zal wel voor hilarische situaties zorgen hoor ik je al denken. Wel… nee… Er wordt veel te weinig gedaan met het zijn van een panda wat ik persoonlijk spijtig vind. Er is maar 1 scène waar dit gebruikt wordt en dat is het dan ook…

Ook het feit dat de film zich afspeelt in 2002 wordt naar mijn gevoel te weinig mee gedaan. We zien “Meilin” met een “Tamagotchi” rondlopen wat in die periode zeer populair was. Ook is Meilin en haar vriendengroep fan van de groep “4* Town” waarbij duidelijk verwezen wordt naar de populaire boysbands die vroeger stevig uit de grond werden gestampt (zoals nu nog steeds het geval is). Alleen blijft het hier zo goed als bij en kon ook dit net iets beter naar mijn gevoel.

Plus

+ Origineel Idee

+ Film voor zowel ouders als de allerkleinsten

Min

– Potentieel niet genoeg benut

– “slechterik” is zoals in Encanto

– Humor?

Al bij al is het zeker en vast een goede animatiefilm. Alleen zijn we ondertussen toch wat meer gewoon van een top studio als Pixar. Zowel “Soul” (die zeker goed maar niet top was), “Luca” (oké film) en deze “Turning Red” geraken toch weer net niet over de hoge lat. Hierdoor geef ik de film een 6 op 10. Misschien is het een soort Disney+ vloek? Ik kijk alvast hard uit naar Pixar’s volgende film “Lightyear” die als alles goed gaat gewoon een bioscooprelease in juni krijgt.

Wat vonden jullie van “Turning Red”? Zijn jullie meer fan als ikzelf? Laat het ons zeker en vast weten op onze Collecthors Facebookpagina.

Bedankt om deze review te lezen en tot de volgende keer!