Review: Transformers Rise of the Beasts

Review: Transformers Rise of the Beasts

Tranformers = ontploffingen, dat was toch alvast het geval toen Michael Bay de afgelopen 5 Transformers films regisseerde (Bumblebee spinoff niet meegeteld). Deze films kregen regelmatig de nodige kritiek dat het niet meer was dan een “buitenaards ontploffingsgevaar” filmpje. Benieuwd of deze nieuwe “Transformers Rise of the Beasts” zich kan losrukken van de Bay serie? Kan deze Transformers ook een emotionele kant bovenhalen? Je leest het allemaal in deze spoilervrije review.

De Transformers films waren altijd een financiële zekerheid voor Hasbro en Paramount in tijden van de Michael Bay films. Ondanks de financiële successen kregen de films zware kritiek van de bezoekers. Hierdoor werd er besloten om de franchise lichtjes te rebooten met “Bumblebee” (2018). De film was financieel iets zwakker maar het publiek kon deze andere insteek meer appreciëren.

Hierop besloten Hasbro en Paramount om deze route verder te volgen met “Rise of the Beasts”. Het verhaal volgt miniem op “Bumblebee” en doordat de film zich in de jaren 90 afspeelt rijdt het ook niet in de weg van de Michael Bay franchise.

We volgen het personage “Noah Diaz” die aan geld probeert te geraken voor zijn ziek broertje. Noah neemt een klus aan voor het stelen van een knappe Porsche. Deze knappe Porsche is toevallig de Autobot genaamd “Mirage”. Juist op het moment wanneer Noah de auto wilt stelen komt de helft van een bijzondere “sleutel” zichtbaar in New York waarop Optimus Prime zijn mede Autobots oproept om samen te komen. Hierdoor neemt “Mirage” Noah mee naar de ontmoeting.

De beide helften van de sleutel zijn verstopt door de “Maximals”. Deze sleutel kan een portaal naar andere universums openen. Deze “Maximals”, die de sleutel beschermen, zijn zoals Autobots alleen transformeren ze in dieren in plaats van auto’s. De sleutel wordt beschermd tegen de reusachtige robot “Unicron” die zich voedt met planeten! “Unicron” laat zijn onderdaan “Scourge” op aarde los om de sleutel te zoeken.

Om de aarde en de universums te redden moeten de mensen, Autobots en de Maximals samenwerken tegen Unicron. Dit brengt de nodige actie met zich mee. De actie die we te zien krijgen is duidelijk om duimen en vingers mee af te likken.

De Autobots en Maximals zien er ook super uit! Peter Cullen is als Optimus Prime weer fantastisch + Pete Davidson en Peter Dinklage doen hun stemmen perfect als respectievelijk “Mirage” en “Scourge”. “Scourge” is ook een leuke toevoeging als slechterik waarbij je zijn “darkness” heerlijk terugziet op het scherm.

Is deze film dan perfect? Verre van! Op een bepaald moment krijgt “Diaz” een speciaal uniform wat voor mij een beetje overbodig was en er eerlijk gezegd ook redelijk slecht uitzag in vergelijking met de prachtige Transformers.

Plus

+ Peter Cullen, Pete Davidson en Peter Dinklage

+ Heerlijke actie